Więc chcesz zostać projektantem gier…

Zastanawialiście się zapewne, czy trudno jest dostać pracę jako game designer w jakiejś firmie. Na to pytanie ciężko mi odpowiedzieć, ale chętnie powiem wam, na co musicie być gotowi oraz jakie umiejętności powinniście posiadać, gdy będziecie aplikować na tą posadę.

Znajomość gier. Ważne jest, abyście znali dużo gier z różnych gatunków (nawet takich, których nie lubicie). Jest to ważna “umiejętność” nie tylko na pozycjach designerskich, ale ogólnie w całej branży game devowej. Na rozmowie rekrutacyjnej w QLOC (firma zajmująca się testowaniem gier) byłem proszony o przypomnienie sobie wszystkich gier w które ostatnio grałem, co było nierealne. Na innym spotkaniu proszony byłem o wymienienie konkretnych rzeczy, które nie podobały mi się w pewnych tytułach i umotywowaniu moich wskazań, a także zaproponowaniu alternatywnych rozwiązań. Jednak nie słyszałem o tym, aby ktoś nie przeszedł rekrutacji z powodu zbyt małej ilości gier, które ograł.

Znajomość teorii designu jest dość ważna, ale nie kluczowa. Wiedza o tym, jak projektuje się gry, znajomość dobrych oraz złych praktyk może wam znacznie pomóc w zdobyciu pierwszej pracy w designie. Wcale się nie chwaląc właśnie ten blog traktuje głównie o teorii designu i pokrywa tematy , które określiłbym jako must-know. Warto znać też różnicę pomiędzy game designerem, a level designerem. Jedna z osób, o której słyszałem nie przeszła rekrutacji właśnie przez brak tej wiedzy.

Znajomość języka angielskiego w stopniu, który pozwoli na swobodną komunikację. Bez tego ani rusz. Kilka rozmów o pracę odbyłem częściowo lub w całości w tym języku. Spowodowane jest to tym, że duże firmy często posiadają zagranicznych partnerów lub podwykonawców, którzy będą musieli zrozumieć nas lub dokumentację, którą tworzymy.

Znajomość konkretnych narzędzi zazwyczaj ma znaczenie drugorzędne. Nie oznacza to jednak, że nie należy uczyć się obsługi różnych programów. Im więcej programów poznasz, tym łatwiej będzie Ci adaptować się do nowych, gdyż zaczniesz dostrzegać podobieństwa pomiędzy mini. Dla przykładu blueprintsy z UE są bardzo podobne do flowgrafów z CryEngine.

Zdolności matematyczne oraz analityczne. Szczególnie przydadzą Ci się, gdy aplikujesz o pracę związaną z projektowaniem ekonomi lub innych skomplikowanych elementów gry, jakich jak system walki.

Przywiązanie uwagi do szczegółów. Projektując pewne mechanizmy lub poziomy bardzo często będziesz czół, że to, co wykonałeś jest ogólnie OK… ale… Właśnie to >ale< sprawia, że gry nie są świetne, a co najwyżej dobre. Twórca SuperMeatBoya spędził ponad cztery miesiące tylko na tinkeringu modelu poruszania się jego postaci, która wtedy była jeszcze zwykłym kwadratem.

Motywacja oraz pasja. To szalenie istotny aspekt. Gdy brakuje wam wiedzy lub umiejętności, to właśnie te dwie rzeczy pozwolą Ci brnąć dalej do celu.

Doświadczenie. To chyba najważniejszy punkt tej listy. Większość waszych przyszłych pracodawców będzie od was oczekiwać udokumentowania tego, że pracowaliście już nad jakąś grą, która została >wydana<. Skrobanie nieukończonych potworków do szuflady na dysku D się raczej nie liczy. To właśnie wasze portfolio pokaże, że to wszystko o czym tu piszę nie jest dla was nowością. Przy okazji każdej rozmowy pytano mnie o gry przy których pracowałem i o to, co dokładnie tam robiłem.

Bądźcie gotowi na test praktyczny, który możecie otrzymać zanim zostaniecie zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Na czym mogą polegać? Na przykład na zaprojektowaniu jakiegoś poziomu dla jakiejś gry lub zaproponowaniu konkretnych rozwiązań pewnych problemów, które zostaną Ci przedstawione. Warto zwracać uwagę na wykonanie tych testów, gdyż niechlujstwo jest przyczyną tego, że większość podań zostaje odrzuconych.

Jeśli macie jakieś dodatkowe pytania chętnie wam na nie odpowiem – piszcie w komentarzach.

Tu możecie poszukać sobie pracy: http://www.skillshot.pl/

Share Button