O narzędziach

Chcąc zrobić grę potrzebujesz odpowiednich programów oraz narzędzi. To dość oczywiste stwierdzenie. Czasy w których można było stworzyć grę, która została napisana tylko w C już chyba przeminęły bezpowrotnie. Oczywiście, może znajdzie się ktoś, kto to zrobi, jednak wątpię, aby gra taka odniosła jakikolwiek sukces.

Dziś ciągle używa się silników, frameworków oraz innych zaawansowanych programów do ułatwiania sobie pracy. Jednak chciałbym przytoczyć pewne bardziej specjalistyczne narzędzia. Świetnym przykładem są edytory poziomów, które dostawaliśmy z Hirołsami, Warcraftem oraz innymi produkcjami. Są to narzędzia, które oszczędzają pracę designerów. Idealnie zobrazował to Feargus Urquhart opowiadając o swojej pracy nad Falloutem2. Narzędzia, którymi posługiwali się designerzy do tworzenia map nie posiadały opcji kopiuj-wklej, co sprawiało, że tracili potężnie ilości czasu na tworzenie tych samych rzeczy. A z tego, co dowiedział się od programistów dodanie tej funkcjonalności do edytora zajęłoby maksimum 3 dni.
Jak widzicie, odpowiednie narzędzia potrafią zaoszczędzić wiele czasu, nerwów, sprawić, że rzeczy będą prostsze do wykonania, a co za tym idzie pozostanie wam więcej czasu na dopracowywanie waszej gry. Oczywiście nie zawsze opłaca się inwestować czas w takie rzeczy. Decyzję o stworzeniu jakiegoś narzędzia należy przemyśleć, czy opłaca się poświęcić na nie czas. W wypadku większych produkcji sprawa wydaje się oczywista. Możliwe też, że coś, co właśnie tworzycie przyda się też przy pracy nad innym tytułem.

Share Button