Coś o zarabianiu na aplikacjach i grach mobilnych

Chcę wam zaproponować książkę “Jak zarabiać na grach i aplikacjach mobilnych” Piotra Stalewskiego. Książka ta w bardzo przystępny sposób przedstawia podstawy tego biznesu oraz podstawowe zagadnienia z jakimi będziecie mieli styczność.

Link do księgarni Helion

Prezentacja Michała Jankowskiego do której link zamieszczam poniżej porusza podobne tematy, jednak w sposób ekstremalnie powierzchowny, jedynie wskazuje pewne aspekty związane z zarabianiem na aplikacjach.

>link<

Share Button

Darmowe grafiki, dźwięki, tekstury!

Wiele razy widziałem osoby pytające o to gdzie można szukać darmowych grafik, muzyki lub innych elementów gier. Postanowiłem przygotować małą listę.

kenney.nl Pod tym adresem znajdziemy zbiór grafik głównie 2D oraz kilku 3D oraz kilka dźwięków. Grafiki wykonane są w kolorowym i przyjemnym klimacie.

opengameart.org Jest ogromnym zbiorem grafik (2D oraz 3D), dźwięków, muzyki, tekstur. Znajdziecie tu też dość bogate oraz aktywne forum.

pdsounds.org Strona zbierająca różne pliki dźwiękowe należące do domeny publicznej.

assetstore.unity3d.com Ogromny zbiór płatnych oraz darmowych elementów gier. Rzeczy, które się tu znajdują można wykorzystać nie tylko w Unity!

bagfullofwrong.co.uk Na tej stronie znajdziemy kilka paczek z przeróżnymi rzeczami.

gameart2d.com Znajdziesz tu sporo dobrej jakości grafik 2D. Niestety większość jest płatna.

dumbmanex.com Nieduży zbiór grafik 2D

reinerstilesets.de Dość spory zbiór grafik 2D oraz 3D, tekstur oraz dźwięków. Niestety ich jakość pozostawia czasami wiele do życzenia.

glitchthegame.com Ogromny zbiór różności! Na stronie znajdują się odnośniki do Githuba, gdzie znajduje się część zbioru.

roencia.com Kolejny zbiór różności raczej niskiej jakości.

lostgarden.com Pod tym adresem znajdują naprawdę ładne się paczki grafik.

subtlepatterns.com Zbiór tekstur.

openclipart.org Ogromna baza clipartów.

hasgraphics.com Zestawy grafik oraz animacji 2D

freesound.org Duża baza zawierająca dźwięki

blender-models.com Warta uwagi strona z elementami stworzonymi w Blenderze. Uwaga! Należy sprawdzać licencje, gdyż niektóre posiadają ograniczenia.

7soul1.deviantart.com Paczka grafik dla gier RPG

game-icons.net Duży zbiór różnorakich ikon

www.soundfx.pl Polska strona z darmowymi efektami dźwiękowymi. Wszystkie pliki można pobierać bez limitów i rejestracji.

Share Button

Rampage Knights

Rampage Knights jest grą typu beat’em up. Przedzieramy się w niej przez kolejne pokoje siekąc mieczem na prawo i lewo. Gra jest bardzo dynamiczna, wesoło-mroczna, a co najważniejsze daje dużo radości.

ss_c25ce7f5b2efef25ebfb0f859aa4473297a79596.1920x1080

Przeanalizujmy jednak elementy tej gry.
Gra składa się z etapów, każdy etap składa się z serii generowanych losowo poziomów. Daje to pewną wartość replayability jednak po pewnym czasie odkrywamy braki w różnorodności. Kolejne napotykane poziomy nie różnią się od siebie już tak bardzo. Niestety pomimo takich możliwości grę da się przejść w czasie poniżej 30 minut, choć jest to diabelnie trudne.
Aspekt humorystyczny w grze jest bardzo widoczny. Co chwila jesteśmy atakowani jakimś absurdem w stylu zamiany głowy bohatera w pierdzący tyłek, czasami stara się nas rozgnieść wielka włochata stopa, barbarzyńca nie chce założyć zbroi gdyż ma za bardzo przypakowaną klatę, a czasami atakuje nas wielgaśny kurak z toporem. Takie smaczki nadzwyczaj zwinnie komponują się tu z ogólnie groteskową kolorystyką oraz okolicznościami gry.
HULK NISZCZYĆ! W grze możemy w dużym stopniu oddziaływać z otoczeniem. Wiele obiektów można zniszczyć, lub podnieść i cisnąć w przeciwników. Sprawia to dużo frajdy.
Ulepszenia naszej postaci są nadzwyczaj zróżnicowane. Często ich absurdalność idealnie uzupełnia humorystyczne aspekty gry. Możemy uzyskać zdolność przyzywania skórek od bananów na których to nasi przeciwnicy (i my sami) wywijają orły, lub możliwość zjadania monet.
Postacie, którymi możemy grać czasami dość wyraźnie różnią się pomiędzy sobą, co wpływa pozytywnie na replayability, jednak nie zawsze chce nam się grać każdą postacią, która jest dostępna.
Gra niestety nie nagradza nas w prawie (o tym później) żaden sposób za rozgrywkę, co nie wpływa pozytywnie na replayability, szczególnie przy tak krótkiej rozgrywce.
W grze istnieje system osiągnięć, za których to wykonywanie możemy odblokowywać nowe postacie. Jest to niestety jedyna nagroda za naszą grę.
Gra posiada opcję multiplayer co pozwala nam pobawić się z przyjaciółmi. Jest to jednak jedynie opcja kooperacji. Jest to chyba jeden z powodów dla których w grze umieszczono opcje modyfikowania wyglądu postaci gracza.

Reasumując jest to bardzo udana gra, której problemem jest jej długość. Szczerze mówiąc 11 euro na które została wyceniona to trochę dużo… Jednak, mam nadzieję w przyszłości pojawią się nowe aktualizacje, które poprawią te niedociągnięcia.

Share Button

Kolejny tutorial UE4 – Twin-stick shooter

Share Button

Retencja, część pierwsza

Retencja w grach jest wskaźnikiem, który mówi nam jak często gracze powracają do naszej gry. Inaczej mówiąc chodzi o zatrzymanie gracza przy naszej grze. Jest to szczególnie ważny parametr w grach F2P, gdyż ma on wpływ na nasze zarobki. Gry wyświetlające reklamy oraz posiadające dużą retencję mogą wyświetlić ich więcej, natomiast gry oparte na mikropłatnościach z czasem przywiązują do siebie gracza, co sprawia, że jest on bardziej skłonny dokonać płatności.
Jakie elementy możemy wprowadzić do swojej gry, aby zachęcić graczy do pozostania w niej oraz częstych odwiedzin?

Bonusy dzienne, które gracz otrzyma za samo zalogowanie się do gry każdego dnia. Systemy te są zazwyczaj układane w taki sposób aby każda kolejna nagroda była większa od poprzedniej, co sprawi, że gracz będzie bardziej zmotywowany aby nie zrobić sobie przerwy od naszej gry.

Misje dzienne, czyli proste zadania za które gracz dostanie pewną nagrodę. Nic też nie stoi na przeszkodzie aby misje trwały dłużej lub nawet łączyły się z bonusami dziennymi.

Gra musi zapewniać zabawę na długi czas. Jest oczywiste, że po ukończeniu gry ludzie w dużym stopniu tracą nią zainteresowanie. Pomóc tu może wprowadzanie dodatkowych trybów gry.

Długa gra może stać się monotonna. Aby tego uniknąć należy dać graczowi poczucie postępu. Niech gracz odkrywa nowe poziomy, spotyka nowych przeciwników, dostaje nowe budowle do skonstruowania, wynajduje nowe technologie. Możliwości jest wiele. Nowości jednak należy odpowiednio dawkować, tak aby gracz nie poczuł się przytłoczony, ani znudzony monotonią i brakiem rozwoju.

Bardzo ważnym aspektem dzisiejszych gier jest społeczność. Gracze powinni mieć możliwość zapraszania znajomych, tworzenia grup, drużyn oraz klanów oraz rywalizowania pomiędzy sobą. Osoby takie wzajemnie motywują się do gry, co znacznie poprawia retencję w późniejszych fazach rozgrywki.

Gdy gracz od dłuższego czasu nie odwiedzał Twojej gry warto mu się przypomnieć. W grach mobilnych mamy możliwość wyświetlenia odpowiedniej ikonki powiadomienia. Gdy gracz zgodził się na to abyśmy wysyłali do niego emaile, warto czasami spróbować. Jednak uwaga! Zbyt częste i natarczywe informacje mogą irytować. Powiadomienia na telefonie mogą zostać wyłączone a maile zaliczone jako spam. Gdy gracz naprawdę długo nie włączał gry warto kusić go jakąś nagrodą, np. walutą premium, kontem premium, przedmiotami w grze, czymkolwiek. Na komputerach stacjonarnych nigdy nie natknąłem się aby gra przypominała o sobie poprzez wiadomość z tray’a.

Elementy kolekcjonerskie mogą być ciekawą rzeczą wydłużającą życie gry. Wielu ludzi lubi zbierać ciekawe przedmioty. Dla przykładu warto wspomnieć Heartstone, gdzie zbieramy karty, WoW, gdzie zbieramy przedmioty, pety oraz mounty, WoT, gdzie zbieramy czołgi.

Osiągnięcie (Acievements). Są drugoplanowymi celami do których może dążyć gracz. Jednak zastosowane w odpowiedni sposób mogą skłaniać graczy do ich wypełniania. Mogą one być wyznacznikiem statusu gracza, jeśli będzie mógł się nimi chwalić w jakiś sposób. Wykonanie tych najcięższych może przynosić pewien prestiż w grze.

Słuchaj graczy! Zawsze warto słuchać co mają do powiedzenia Ci, którzy grają w Twoją grę.62059467

Wkrótce o tym co może łatwo obniżyć retencje naszej gry!

Share Button

Animacja oparta na kościach, program Spine

Kiedyś animacje wykonywano techniką poklatkową. Nie była to metoda bardzo efektywna gdyż wymagała stworzenia bardzo wielu obrazów, które następnie składały się w ruch. Jak łatwo się domyślić dodanie każdej kolejnej akcji, która mogła by być wykonana przez postać lawinowo zwiększa ilość pracy, którą musimy włożyć w projekt.
Wymyślono więc animacje oparte na kościach. Ten rodzaj animacji pozwala “przywiązać” konkretną część ciała do kości. Następnie taką kością możemy dowolnie manipulować, aby móc ustawić postać w wybranej przez nas pozie. Taki typ animacji pozwala zaoszczędzić pracę oraz zmniejszyć rozmiar animacji. Do przygotowania wielu animacji wystarczy nam zestaw ilustracji części ciała naszej postaci.

Programem, który wspiera tworzenie animacji 2D opartych na kościach jest Spine. Tworzenie podstawowych animacji w tym programie jest bardzo proste. Tu link do tutoriala.
Trzeba wspomnieć, że Spine występuje w dwóch wersjach:
– podstawowej, która zawiera narzędzia do tworzenia prostych animacji, możliwość tworzenia skinów (raz wykonany szkielet może być wykorzystany przy kilku postaciach), wsparcie dla hitboxów.
– profesjonalnej, która umożliwi nam nakładanie meshy, deformowanie postaci (pozwala uzyskać efekt 3D), ulepszony system pozycjonowania kości, ghosting
Koszt wersji podstawowej programu to 69 euro, profesjonalnej 289, a biznesowej 2200.
Spine wspiera wiele środowisk pracy, których pełna lista znajduje się tuta: >LINK<

Share Button

Dojrzali gracze – coś o tej grupie docelowej

Dojrzali gracze. Jest to grupa osób, najczęściej mężczyzn w wieku około 30-55 lat, która stale się powiększa. Charakteryzuje ją często duże zaangażowanie w gry oraz brak czasu z powodu pracy, żony, dzieci itp itd. W związku z tym często nie mogą pozwolić sobie na długie sesje przed komputerem, chcą móc wskoczyć do gry na 10-30 minut i poczuć, że coś zrobili. Są to osoby posiadające często pewien wolny fundusz, który mogą przeznaczyć na rozrywki… więc jak zagospodarować tą grupę docelową?

Niestety duża część osób z tej grupy narzeka na niski czas reakcji w porównaniu z dużo młodszymi osobami, przez co nie czują, że mają równe szanse w grach wymagających tej cechy. Z tego powodu te osoby zazwyczaj omijają gry FPS.
Gry MMORPG w stylu, które wymagają poświęcenia potężnej ilości czasu też zazwyczaj nie są przez nich brane pod uwagę. Ci gracze nie mogą sobie pozwolić na długie, nieprzerwane granie.
Oczywistym ich wyborem będzie dużo gier singleplayer, gdyż te zawierają zazwyczaj opcję zapisu oraz odczytu stanu gry, co pozwala im dowolnie dawkować czas, który spęczają przed komputerem. Sprzedanie takiemu graczowi gry singleplayer będzie łatwym wyjście, jednak nie koniecznie najlepszym, gdyż zapłaci nam jedynie raz. Gry MMO, które posiadają mikropłatności dają dużo większe możliwości wyciągania z takiego gracza pieniędzy.

Old+gamers+die+hard_6bd30d_3637310

Muszę w tym miejscu ponownie wspomnieć o World of Tanks, która idealnie wpasowała się w tą grupę docelową. Jest to gra poruszająca ciekawy temat właśnie dla tych osób – czołgi. Gra nie wymaga jedynie szybkiego czasu reakcji, ale również rozwagi i planowania, dzięki czemu starsi gracze mogą zyskiwać nawet pewną przewagę nad młodszymi. Gra wymaga za jednym razem od 5 do 15 minut, dodatkowo gracz po rozegranej bitwie odczuwa, że jest bliżej osiągnięcia swojego celu, oraz jest odpowiednio nagradzany kredytami, doświadczeniem oraz medalami. Dodatkowo gracze, którzy poświęcają tej produkcji mało czasu, mogą doświadczać tych samych emocji, co inni za sprawą odpowiedniego match makingu. Ważną cechą WoT jest brak elementów P2W. Sama gra jest też darmowa oraz nie wymaga żadnych subskrypcji, posiada jednak wiele innych płatnych opcji, za które ludzie są skłonni zapłacić. Często zdarza się, że wydają tu dużo więcej, niż gdyby kupili tą grę tylko raz (sam jestem tego przykładem… niestety).

Podsumowując: jest go grupa docelowa, której nie można pomijać, jednak dość ciężko jest się w nią wpasować.28b5a1ee94c0121ea849509f9a9393fd

Share Button

Kilka szkiców koncepcyjnych

Undead
Undead
« 1 of 7 »
Share Button

Akademia F2P

Na stronie Akademii F2P możecie przerobić ciekawe kursy z zakresu projektowania gier.

Polecam zajrzeć!

Share Button

Porównanie Spelfall oraz Need a Hero

Gdzieś pół roku temu napisałem króciutka recenzję o grze typu dopasuj trzy – Need a Hero. Ostatnio miałem okazję pobawić się w inną grę tego typu – Spellfall.
Nie chcę rozpisywać się tu bardzo o mechanice tej gry, ani tworzyć recenzji, bo nie jest to najważniejsze. Chcę porównać obie te gry.

W grze Need a Hero mogliśmy wytwarzać własne przedmioty z przedmiotów otrzymywanych za każdą bitwę. Trwało to niemiłosiernie długo. W Spellfall za każdym razem gdy wygramy bitwę zmienia nam się jeden przedmiot w sklepie, a do tego otrzymujemy doświadczenie, punkty run, złoto… sprawiało to, że czułem namacalność tej nagrody.
NaH wymuszał na graczu przerywanie gry co jakiś czas aby nasz bohater mógł odpocząć. W Spellfall ograniczają nas nasze punkty życia, które możemy przywracać za zdobyte w grze złoto. Wydaje się do dość uczciwym układem.
Spellfall-1024x546A teraz o zarobkach… NaH wymuszał na graczu płacenie jeśli chcieliśmy sobie dłużej pograć. W Spellfallu nie odczuwamy tego. Możemy zagrać nawet nie mając pełnego życia. Dodatkowo gra stara nam się wciskać kupno złota lub paczek z przedmiotami. Ceny są jednak tak śmiesznie wysokie, że twórcy chyba liczyli, że ktoś dokona zakupu przez przypadek (60euro za miecz, 40 za dużą paczkę złota). Gdybym miał zapłacić za jakiekolwiek dobro w tej grze, cena nie mogłaby przekraczać 50centów. Nie jest to gra, w której mógłbym komukolwiek zaimponować posiadając super postać, a tych kilka centów mógłbym wydać tylko dla swojej przyjemności. Gra jednak nie ogranicza się jedynie do sprzedawania nam takich produktów. Wyświetlane są nam też reklamy, dość rzadko, co nie sprawia wrażenia namolności. Zapewne od czasu do czasu ktoś obejrzy taką reklamę, lub może nawet w nią kliknie, a że gra nie odstrasza nas, ani nie zabrania nam w siebie grać widzimy ich dużo więcej.

Morał z tego taki: Nie bądź zbyt łasy na kasę, bo odstraszysz ludzi. Daj graczowi grać w swoją grę, nie bądź nachalny, a od czasu do czasu zobaczy Twoją reklamę. Staraj nie dobrze ocenić wartość sprzedawanych przez siebie towarów w grze, bo nikt nie wyda fortuny na coś, co może wkrótce zniknąć z jego telefonu.

Share Button